Ertan Saban
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ertan Saban

Adını süleyim isteymisın?
 
AnasayfaPortailLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 Manaki Kardeşler

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
psykhe
Admin
Admin
psykhe


Mesaj Sayısı : 908
Kayıt tarihi : 14/04/08

Manaki Kardeşler Empty
MesajKonu: Manaki Kardeşler   Manaki Kardeşler Icon_minitime20/7/2008, 4:04 am

MANAKİ KARDEŞLER

Makedon sinemasının öncüleri olan Yanaki (1878-1954) ve Milton (1880-1964) Manaki, Avdela’nın Vlach köyünde doğdular. Manaki Kardeşler birbirinden farklı karakterlere ve mizaçlara sahip olsalar da, yakın işbirliği yaptılar ve birbirlerini hem fotografik hem de sinematografik anlamda tamamlayarak uyumlu bir birliktelik yarattılar. İlk profesyonel aşkları fotoğraftı. 1898 yılında Yanaki bir meslek lisesinde kaligrafi ve çizim öğrettiği Ianina’da bir fotoğraf stüdyosu açtı. Aynı sene, Milton Manaki’de ona katıldı ve kardeşinin stüdyosunda fotoğraf sanatını öğrenmeye başladı. Merakı ve gayretli çalışması sayesinde, Milton kısa sürede fotoğraf ustası oldu.

1904’te Manaki Kardeşler Bitola’ya taşınmaya karar verdiler. Şehir o dönemde Balkanların önemli bir ekonomik, politik ve kültürel merkeziydi. Bir sene sonra Bitola’da meşhur “Sanat Fotoğrafçılığı Atölyesi”ni açtılar. Manaki Kardeşler için diğer önemli yıl Kral 1. Karol tarafından Romanya’nın Sinaia şehrindeki büyük fotoğraf sergisine davet edildikleri 1906’ydı. Sergide fotoğraf kolleksiyonları ile Altın Madalya kazandılar, ve bu başarı onlara Majestleri Kral 1. Karol’un Saray Fotoğrafçıları ünvanını getirdi. 1911 yılında da Osmanlı Sultanı’nın ve 1929 yılında Yugoslavya Kralı Alexander Karadjordjevic’in fotoğrafçısı oldular. Fotoğraf makinesi deneyimi görsel bir hazırlık için mükemmeldi ve onlara film kamerasıyla çalışmak için sağlam bir altyapı kazandırdı. 19. yüzyıldan 20. yüzyıla geçerken, Balkan Savaşları ve 1. Dünya Savaşı ile çalkalanan Balkanlar’da Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkan kanadında yer alan Bitola politik bir merkez olarak büyüyordu. Bitola’da 30 bin Türk askeri bulunuyordu. Burada askeri akademi, okullar, bankalar ve matbaalar vardı. Avrupa etkisinde zengin ailelerin yanı sıra banliyölerde yoksul sınıfın da olduğu bir ticaret merkezi haline gelmişti. Kısaca, Bitola’da yoğun bir şekilde fotoğraf makinesiyle çalışan Manaki Kardeşleri cezbeden ilginç, çekici bir hayat vardı.

Milton Manaki’nin anılarında 1905’te ağabeyi Yanaki’nin Avrupa’daki başkentlere seyahat ettiği yazar. Yanaki Londra’daki Charles Şehir Ticaret Merkezi’nden 300 model numaralı Bioskop film kamerası alır. Camera 300 olarak bilinen bu kamerayla mahalledeki ve ailelerindeki başka kadınlarla gezinen 114 yaşındaki neneleri Despina’yı ölümsüzleştirirler (1905). Bu onların ilk filmi ve Makedon sinematografisinin doğuşudur.

Milton ve Yanaki Bitola’daki ana caddede (Shirok Sokak) bulunan evlerinin balkonundan birçok film çektiler – bunlar Pelister Dağı yamaçlarında geçen hayatın her yönüyle ilgili belgesellerdi. Fotoğraf stüdyosunun ve Camera 300’ün yanı sıra, Manaki Kardeşler filmleri de projekte etmeye başladılar. 1921’de ana caddede tepesi açık yeni sinemaları “Manaki”de ilk filmlerini gösterdiler. Sinema bahçesi Manaki Kardeşleri tatmin etmeyen kısa vadeli bir çözümdü. Sonraları, bir sinema salonu kurdular ve 1 Aralık 1923’te bu sinemada ilk gösterimlerini yaptılar. Bu sinema 1939’da yanana kadar farklı kişilerin elinde başarılı bir şekilde yönetildi.



Bırakın Çocuk Oynasın"
Yukarıdaki sözleri Sultan 5. Mehmet Reşat, resmini çekmek isteyen Manaki Kardeşleri engellemek isteyen muhafızlarına söylüyordu...
Olay 1911 yılında Makedonya'nın Manastır (Bitolo) kentinde geçmekteydi ve korumalar Milton Manaki' yi ve acayip kutusunu olay yerinden uzaklaştırmak istemekteydiler... (Bu acayip kutu 1911 yılından günümüze belgeselleri taşımış 300 no'lu Charles Urban marka kameradır). Milton ve kardeşi Yanaki Balkanlara ilk defa Sinematografi' yi getiren kardeşlerdir.

Manaki Kardeşler filmlerinde gündelik hayatı sanatın seviyesine yükseltmeye çalışırlar. Kameralarıyla enteresan olayların ve atraksiyonların peşinde her daim dolaşırlar. Önceden yerel ve etnografik olaylarla (Bitola’daki ana caddede Aziz Cyril ve Metodist Kutlamaları, Dini tatiller, Aziz George Kutlamaları, Şehir Düğünleri, City Cafe’nin açılışı) ilgilenirler. Ardından, tarihi ve büyük olaylara yönelirler: Osmanlı Sultanı V. Mehmet’in Selanik ve Bitola ziyaretleri, Osmanlı ordusunun Bitola’daki geçitleri, Makedonya’daki Jön Türk hareketleri. Alexander Karadjordjevic’in Bitola ziyareti, Osmanlı Ordusu’nun Makedon nüfusuna yaptığı misillemeler.) Manaki Kardeşlerin kendine has özellikleri, gerçeği gerçekçi bir şekilde ele almaları, tarihi gerçeklerin çok iyi seçilmiş ayrıntılarla reprodüksiyonlarını yapmaları, sekansların kompozisyonunda ve sekans dinamiğindeki duyarlılıkları, kamera açıları konusundaki yaratıcı buluşları, olarak özetlenebilir. Ayrıca en büyük başarıları ve saplantıları, kalabalık planlar, uzun süren geçit törenleri, gösteriler ve şenliklerde kitle psikolojisini ve heyecanını yansıtmaktır.

Bazı tarihçilerin ilk Türk filmi kabul ettiği Manaki kardeşlerin 'Sultan V. Mehmet'in Bitola Ziyareti' adlı film Türkiye'de ilk defa 1. İpek Yolu Film Festivali'nde gösterildi.

İlk Türk filmi tartışmalarının odağında bulunan Makedon Manaki kardeşlerin çektiği 'Sultan V. Mehmet'in Bitola Ziyareti' adlı 16 dakikalık film, Bursa'nın çiçeği burnundaki festivali 1. Uluslararası Bursa İpek Yolu Film Festivali'nde gösterilmişti.

Resmi tarih Fuat Uzkınay'ın 1914 yılında çektiği 'Ayastefonas'taki Rus Abidesinin Yıkılışı' filmini ilk Türk filmi kabul etse de sinema tarihçisi Burçak Evren, Osmanlı tebasından olan Manaki kardeşlerin 1911'de Sutan V. Mehmet'in (Reşat) Bitola (Manastır) ziyaretini belgeleyen filminin, Türk sinemasının ilk filmi olduğunu iddia ediyor.



Ölümünden kısa bir süre önce, Milton tüm foıtoğraflarını ve dosyalarını Makedonya Devlet Arşivi’ne verir. Bu kararı sayesinde Manaki Kardeşlerin çok önemli eserleri korunmuştur. Bugün Bitola Arşivinde içlerinden 10,952’si Manaki Kardeşler tarafından basılmış ve gerisi negatiflerden çoğaltılmış 17,854 fotoğraf bulunmaktadır. 1950’de 2000 metreden uzun film malzemesi basılıp çoğaltılmış ve Budapeşte’deki laboratuarda 1955 yılında 35 mm.’ye aktarılmıştır. Bu eserler, bugün Üsküp’teki Makedonya Sinematek’nde korunmaktadırlar.

Manaki Kardeşler arkalarında yaşadıkları ve yarattıkları dönemin Makedonyası’na ait çok zengin bir fotoğraf, film ve önemli tarihi belgesel mirası bırakmışlardır.

Manaki kardeşler Manastır'da o kadar meşhurlar ki bir film festivaleri dahi var.
25 Eylül 2007'de 28. si yapılan festivali meşhur Hırvatistan yapımcı Branko Lustik açmıştı. Yine Festivalde Hırvat yapımcısı Branko Lustik ile Rus sinema yapımcısı Anatoliy Petritski altın kamera 300 ödülünü almışlardı.

Geçtiğimiz yıl yapılan 1. uluslararası İpek yolu film festivalinde de Makedonya Manaki Film Festivali Organizatörü Snezana Stojanoska'ya günün anısına bir plaket verilmiş. Manaki kardeşlerin filmleri "Osmanlı Sultanı V. Mehmet Reşat'ın Manastır ve Selanik Ziyaretleri", "Türk Süvari Alayı'nın Manastır'a Girişi", "Ziraat Fakültesi'ndeki Türk Profesör", "Türk Topçu Birliği'nin Manastır'a Girişi" ve "Jön Türklerin Meşrutiyet Üzerine Konuşmaları" adlı filmleri piyanist Alper Maral'ın piyanosu eşliğinde Tayyare Kültür Merkezi'nde gösterilmişti.

Balkanskidom.com dan alıntı...
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Manaki Kardeşler
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Ertan Saban :: Müzik-Şiir-Hikaye-Sinema-Tiyatro :: Sinema-
Buraya geçin: